Clichรฉ, luisteren is belangrijk

Ja ik weet het, je zal het al zo vaak gehoord hebben, goed luisteren is echt belangrijk.
Voor een goed management, voor sales, voor een optimale klantbeleving.
Alleen wanneer jouw gesprekspartner voelt dat je echt luistert en wanneer jij iets doet met wat je hoort, zal je succesvol zijn.

En toch zie ik het nog vaak aardig mis gaan.
Dus hierbij nogmaals de tips, doe er je voordeel mee, zakelijk, maar zeker ook privรฉ.

1. Luister aandachtig en actief; laat merken dat je luistert
2. Echt willen luisteren (ook wanneer je het wat minder interessant vindt)
3. Luister selectief, leer te ‘filteren’
4. ‘Luister’ ook naar de non verbale signalen
5. Laat de ander uitpraten
6. Vat samen en stel controlevragen die aansluiten
7. Focus
8. Alleen als je zelf niets zegt (ook niet van binnen) kan je goed luisteren
9. Leef je in het verhaal van je gesprekspartner
10. Ga dieper in op achterliggende gevoelens en beweegredenen
11. Blijf ontspannen
12. Houd rekening met je eigen emotionele gevoelige plekken
13. ‘Keep it cool’ – bewaar je rust en evenwicht
14. Reageer op de inhoud in plaats van op de persoon
15. Maak aantekeningen

Welke tips pas jij toe in een gesprek?

#management#customerrelations#sales#training