De gunfactor

Eerder sprak ik al over de zwaarte van emoties bij het nemen van zakelijke beslissingen, dat het nemen van het besluit voor 84% wordt bepaald door de emotie.

Deze emotie wordt weer beïnvloedt door de gunfactor. GUNT de ander jou de deal?

Hoe kun je deze gunfactor nu beïnvloeden?

1.         Begin met echt luisteren

(zie mijn vorige blog)

2.         Toon oprechte interesse

Wees echt geïnteresseerd in de ander. Wat beweegt hem, waar wordt hij blij van, waar loopt hij tegenaan? Stel vragen, vragen, vragen en nog eens vragen.

3.         Laat zien wie je bent

Maak contact op menselijk niveau, toon interesse in de ander als persoon.

Vertel eens iets over jezelf (ja ook zakelijk)

4.         Geef complimenten

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat wij dat in Nederland te weinig doen.

En het is zo leuk, om te geven en te ontvangen.

Daarnaast (wanneer het compliment oprecht is) heeft dit een enorme impact op de gunfactor.

5.         Wees voorbereid

Laat door je voorbereiding zien dat je geïnteresseerd bent in de persoon, zijn bedrijf en de eventuele uitdagingen die voorliggen.

6.         Straal vertrouwen uit

De ander moet het gevoel hebben dat je weet waar je over praat, dat hij het gevoel heeft dat het goed komt, dat jij degene bent die de oplossingen heeft voor zijn uitdagingen.

7.         Investeer in je relaties

Noteer alles wat je met je klanten bespreekt. En kom hierop terug. Ook op persoonlijk vlak. Neem niet alleen contact op wanneer je denkt dat er iets te halen valt, of wanneer er iets speelt. Neem ook eens contact op om gewoon bij te praten.

8.         Wees attent

Dit kan middels een telefoontje omdat je weet dat iemand gaat verhuizen bijvoorbeeld. Of stuur eens een kaartje of klein cadeautje op.

Wat doe jij om de gunfactor te beïnvloeden?

#klantrelaties #coaching #success