Hoe een vlootschouw kan leiden tot nieuwe inzichten

Leuk een vlootschouw zeiden de managers.

Enthousiast gingen zij aan de slag. Er ontstond meer inzicht in waar de medewerkers nu stonden, over welke kwaliteiten zij beschikken en wat er nog ontwikkeld kon worden.

Vervolgens kregen zij de opdracht om per medewerker een plan maken m.b.t. hun ontwikkeling voor volgend jaar. Ook hier weer volop activiteit en enthousiasme.

Tot de kritische vraag: Wat heb jij tot nu toe zelf echt gedaan in de ontwikkeling van jouw medewerkers?

Ik geloof dat jij als manager mede verantwoordelijk bent voor het werkplezier en de ontwikkeling van de medewerkers. En dat dit een serieuze taak is die je moet plannen, uitvoeren en monitoren gedurende het jaar.

Vervolgens kwam er een hele mooie omslag: het ging ineens niet meer over de medewerkers, maar over hen zelf. Over wat zij dan verder konden ontwikkelen en echt anders wilden gaan doen.

Hiervoor hoefde ik niet meer te doen dan die kritische vraag te stellen.

Het zelflerend vermogen was hoog en deze groep durfde echt kritisch naar zichzelf te kijken.

Hoe kritisch kijk jij naar jezelf als manager?