Minisoap: op zoek naar een nieuwe auto.

Ik realiseer mij dat ik waarschijnlijk een van de lastigste klanten zal zijn wanneer het aankomt op optimale klantbeleving. Klassiek geval van beroepsdeformatie.

Sorry lieve autoverkopers van Nederland, maar ik heb niet altijd een hoge pet op van de verkooptechnieken en klantbeleving.

Vorige maand ging ik op zoek naar een nieuwe auto. Ik had een hele dag ingepland om meerdere proefritten te maken.

De eerste twee dealers hadden de auto niet eens klaar staan. โ€˜Ow ja, u kwam naar een auto kijken. Heeft u even?โ€™ Geen fijne start van de dag. Bij de 3e dealer moest ik een eigen risico van 700,- euro ondertekenen voor het maken van de proefrit Ik heb de proefrit dus mooi niet gemaakt.

Bij de 4e dealer werd het leuk. De verkoper toonde interesse in mij, en vroeg door, vroeg mij waar ik nu echt naar op zoek was. Want voor mij is een auto echt pure beleving, ik kan blij worden van de lijnen van een auto, de details in het interieur. En dit wist hij te raken. Maar hij had niet de auto staan waar ik echt voor wilde gaan.

Bij de 5e werd het echt feest. Persoonlijk, de auto was gewassen, stond in het midden van de showroom te shinen. Martin Lind van Broekhuis Zwaag ging echt het gesprek met mij aan, wist mij als persoon te raken en toonde oprecht interesse. En dan de aftersales, ook dit was weer persoonlijk met een filmpje twee dagen voor oplevering. Bij de oplevering werd ik ook nog verrast met leuke attenties.

Dat is nog eens optimale klantbeleving. Hier kan ik zo blij van worden en niet alleen van die nieuwe auto.