Verkopen is pushen. Of toch niet?

Vaak willen mijn klanten een volgende stap zetten met hun medewerkers bij de klantenservice. Deze medewerkers zijn ooit aangenomen voor service verlening.

Sales was op dat moment geen onderdeel van hun werkzaamheden. En nu moeten ze opeens sales gaan doen? Dan loop je vaak tegen een aantal obstakels aan.

Echter, de klanten bellen hen zelf iedere dag met een vraag. Hier hoeven zij niets aan te doen.

Dus hoe mooi zou het zijn wanneer je tijdens deze gesprekken de klanten nog beter zou kunnen bedienen, wanneer je in gesprek gaat over de diensten die ze afnemen. Vaak weten de klanten helemaal niet wat je nog meer kunt doen. En ja, dat betekent dan soms ook dat je de klant iets gaat verkopen, up graden, of gaat cross sellen. En ja, dat is verkoop.

En wanneer je dit doet vanuit de behoefte van de klant, echt naar de klant luistert en de juiste vragen stelt, is er volgens mij helemaal niets bij van pushen.

Maar nu moeten de medewerkers dit ook zo gaan zien. En dit is dan vaak de uitdaging. Er zijn bezwaren aanwezig, onwetendheid of angst. En dan kun je maar een ding doen: HELP je mensen hierbij, laat hen ervaren hoe leuk het kan zijn.

Hoe doen jullie dit? Waar lopen jullie tegen aan wanneer je deze transitie gaat maken met jouw klantenservice?